II (ENS) COMPARTIM

Trobada virtual II

El passat dijous 26 de novembre va tenir lloc el segon (ens) compartim del curs. De nou, diferents persones vinculades a l’educació vam reunir-nos per compartir experiències, recursos i inquietuds. Es van posar sobre la taula diversos temes, que repassem a continuació.

Nivells d’escriptura molt diversos 

Una companya va explicar com el seu grup de 6è presentava grans dificultats a l’hora d’escriure correctament tant en forma (marges, espais, paginació) com en contingut (faltes d’ortografia). Un suggeriment al respecte va ser ensenyar ortografia de forma menys teòrica, per exemple dos cops per setmana començar classe amb “la frase del dia”, la qual requerís de la participació del grup per corregir-la d’una manera lúdica. Es va recordar, a més, que és natural que existeixin diferents nivells d’aprenentatge i, per tant, també d’escriptura.

La universitat: classes online i treballs en grup

Una altra companya va expressar insatisfacció respecte d’irregularitats en les classes virtuals, com el cas de professorat que no compleix amb l’horari (fer 30’ en una sessió que hauria de durar 1h40’). Es va comentar, però, l’existència del sistema de queixes de la universitat, la qual ha de respondre amb un termini de 30 dies. 

Així mateix es va parlar sobre el treball en grup amb integrants que presenten una molt baixa implicació. Un dels consells que es van plantejar davant la frustració derivada d’aquestes situacions va ser enriquir-se pel propi compte, consultant recursos a les biblioteques, fent cursos o fent xarxa amb estudiants que sí que compten amb la mateixa motivació, com va succeir amb l’origen d’Aprenent per Educar. 

Àlbums il·lustrats  

Al llarg de la trobada van mencionar-se diferents referències literàries per tractar sobre diversos temes. Un d’ells va ser un conte en anglès titulat Beware the Monster! a partir del qual parlar sobre els problemes i les emocions.

Un altre de ben interessant va ser Familiari, a mig camí entre llibre i joc, el qual permet crear múltiples combinacions de famílies diferents. Per bé que es va comentar que falta certa diversitat en alguns aspectes, es tracta d’una eina molt bonica per començar a treballar la diversitat familiar amb els infants.  

ESCOFFIER, Michaël, PIU, Amandine, Beware the Monster!, Toronto, Annick Press, 2018.

CERDÀ, Mar, Familiari, Barcelona, editorial Comanegra, 2014.

Dinàmiques de relació grup-classe

Una de les preocupacions compartides va ser la comunicació agressiva entre companyes/s de classe. Al respecte es va recomanar un recurs visual per a combatre aquesta problemàtica: el curtmetratge Bridge de Ting Chian Tey, que aborda la intolerància i l’entesa de forma divertida i incisiva: 

Curtmetratge Bridge de Ting Chian Tey, disponible a:

Clàssics literaris per infants 

Una altra companya ens va expressar per què és tan rellevant contar rondalles populars als infants: perquè formen part de la nostra identitat cultural, per entendre millor i reflexionar sobre on venim i com han evolucionat aspectes que s’hi veuen reflectits en aquestes, per poder apreciar les adaptacions més crítiques que se n’han fet amb posterioritat i que no poden percebre’s si no s’han conegut, abans, les versions originals. 

Aquestes són les obres que ens va recomanar: 

ANDERSEN, Hans Christian, RACKHAM, Arthur, Rondalles d’Andersen (versió catalana de Josep Carner i Marià Manent), Barcelona, editorial Juventud, 2015.

GRIMM, Jacob, Les millors rondalles dels germans Grimm, Barcelona, editorial Combel, 2007.

PERRAULT, Charles, Cuentos completos de Charles Perrault, Madrid, editorial Anaya, 2000.

El valor del joc

Finalment una companya va compartir la referència d’un Sense Ficció de TV3 titulat El poder del joc. Aquest no es trobava disponible a la pàgina web però sí que en va trobar un article al respecte. Un dels aspectes que li van sorprendre més va ser que segons un experiment efectuat amb animals es podia deduir que els infants als quals se’ls permet jugar de forma més lliure desenvolupen moltes més capacitats per, en un futur, afrontar de forma més resolutiva, feliç i comunitàriament els reptes de la vida adulta. 

Totes les participants vam acabar la trobada molt satisfetes, ja que va ser de gran ajuda poder escoltar, ser escoltades, compartir i rebre noves idees i punts de vista. Sens dubte, ens va brindar energia per afrontar el darrer mes d’un any tan curull de reptes!